duminică, 4 noiembrie 2012

Orhan Pamuk - `Viata cea noua`

"Nu te induiosa de tine insuti! Sa nu crezi ca personalitatea si existenta ta sunt, de fapt, niste unicate. Nu te plange de faptul ca forta dragostei tale n-a fost inteleasa. Stiti, am citit candva o carte, m-am indragostit de o fata si am trait ceva profund. Nu m-au inteles, au disparut, oare ei ce fac?"


Viata tanarului Osman – eroul principal al romanului `Viata cea noua`, pare neverosimila: luni intregi petrecute alaturi de o prietena de calatorie ce nu ii impartaseste dragostea prin autobuze si autogari murdare. Identitati imprumutate de la victimele accidentelor rutiere in care ei insisi erau implicati, conversatii lipsite de importanta, banale – totul pentru ca o cartea l-a facut sa creada ca exista undeva o viata noua.

O calatorie initiatica. Orient – Occident. Personal, pe parcursul lecturii am avut in nari acel miros metalic, rece al barii de sustinere dintr-un autocar vechi. Nu poti rezona cu el. Nu se impaca cu tine, la fel cum nu poti rezona (in viata reala) cu imaginea unui individ insufletit de citirea unei carti ce lasa o bomba intr-o gara.

Regretul ca nu ai descoperit la timp intelesurile vietii: `Dar eu voiam sa ma intorc acasa, nu-mi doream deloc sa trec in alta viata si sa mor`.

Niciun comentariu: